NURATIKAHMAT I MALAYSIAN BLOGGER: ::Day 22 – A letter to someone who has hurt you recently::

23 September 2011

::Day 22 – A letter to someone who has hurt you recently::

Assalamualaikum...
Kepada yang lukakan hati kita,
Maaf, surat ni kita tak tujukan kepada sesiapa, sekadar memenuhi projek 30 hari.  Namun begitu, niat surat ini ditaip hanya untuk peringatan dekat diri sendiri. Takde siapa pun suka kan hati kita dilukai?Kita pun tak suka, namun kita manusia punya perasaan, hati dan emosi. Dalam hidup kita terpaksa menghadapi pelbagai ragam manusia. Sekiranya hati kita terluka dek ragam manusia, maafkanlah mereka. Mereka pun sama macam kita jugak, pernah dilukai, melukai dan terluka. Pernah tak kita terfikir kenapa kita terpaksa melalui keadaan seperti itu? Kerana, KEKUATAN. Ya! Kekuatan, bila hati kita pernah terluka kita belajar untuk kuat, kita belajar untuk lebih positif.

Kepada yang lukakan hati kita,
Kita tak minta pun hati kita dirobek akibat mulut dan ragam mereka. Tapi apakan daya mungkin perbuatan kita ada yang melukakan mereka, merobek hati mereka, kita tak tahu kan, so mari kita letak diri kita dalam kasut mereka (put yourself in others’ shoes). Tak semua semua orang suka kita, macam jugak kita, tak semua orang kita suka kan?.  Even macam tu, janganlah terbitkan kebencian dalam hati kerna bila sudah benci, garisan kasih sayang pun hilang. Kita tak pernah sempurnakan? Begitu juga mereka. Bukankah kita mahukan KETENANGAN dalam hidup, maka kita maafkanlah mereka, insyaallah kita beroleh ketenangan yang hanya kita dapat rasai bila kita ikhlas.

Kepada yang lukakan hati kita,
Kita pun tak tahu siapa yang pernah melukakan hati kita dan bakal melukakan hati kita. Dan kita pun dah lupa siapa yang kita lukakan hati secara sengaja atau tidak. Maafkan kita ea, kita tidak terniat dan mungkin terkhilaf tika itu. Surat ini kita warkahkan untuk peringatan diri supaya bila disuatu hari nanti bila hati kita terluka, kita ingat apa yang kita tulis. Kita ingat mereka yang lukakan hati kita takde niat nak lukakan hati kita. Mereka sekadar berkongsi luahan yang terbuku dihati. Biarlah mereka puas, asalkan kita tak ambil hati.  Walaupun ada yang sengaja nak lukakan hati kita, kita berdoa saja kat DIA supaya hati kita cepat sembuh dari luka. Walaupun kita banyak kali juga terluka, kita tetap ada DIA yang menampal luka-luka tu. Insyaallah biarpun luka tu berparut, kita hargailah kesan tu, sekurang-kurangnya kita ada KEKUATAN dan KETENANGAN. ^_^

Warkah ikhlas dari
Greenapelife.blogspot.com

No comments:

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~writing is therapy~ Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign