NURATIKAHMAT I MALAYSIAN BLOGGER: ::banjir itu bencana tapi ada juga nikmatnya::

02 November 2010

::banjir itu bencana tapi ada juga nikmatnya::

terkejut tengok berita tadi, negeri2 belah utara da naik air...yelah, bulan november disember memang femesla musim ujan dan banjir, kat belah timur pun tunggu masa je nak naik air, cepatla plak, tepom mak tadi pun mak cakap ngah mem"bungkuskan" diri, hujan....oo,bestnye kalo leh tumpang satu badan lam selimut mak..hihi=P, kalo ikutkan da lama tak banjir besar kat kelantan, seingat saya tahun 2004 adalah kali terakhir banjir besar yang menggelamkan rumah tingkat bawah, ingat sebab arwah tok wan meninggal pada hari jumaat sehari sebelum air sungai melimpah naik ke tebing, sedih plak teringat balik masa tu, kat matrik kedah, ngah siap2 nak tito kat umah madam warden blok, malam jumaat pukul 1pagi, temankan dia, masa nak lelapkan mata, tiba2 mak telefon bagitau arwah tok wan ngah nazak, terus nanges tak hengat, seb baik da kat umah warden time tu, terus amik surat keizinan balik mengejut, pukul 3.30 pagi bertolak balik ngan pak cik yang duduk kat jitra, diduga plak ngan tayar keta pecah masa kat tanah merah...lewat gak sampai dalam pukul 10 pagi, lam pukul 4 pagi camtu arwah tok wan da takde...oo, tetiba lak rasa rindu kat arwah...(T_T), semoga Allah menempatkan arwah dikalangan golongan yang soleh..amin...


eii, termelalut plak, nak cite pasal banjir actually......rupanya saya ada kenangan tu masa banjir rupanya!! ...huhu, masa banjir ada juga nikmatnya, even ianya bencana, ianya juga menjadi lubuk rezeki pada orang2 kampung, sebabnya ikan2 darat banyak masa ne, ikan puyu, ikan sepat, ikan pe lg ea, tapi yang pasti ianya menjanjikan pulangan yang lumayan sebab permintaan tinggi...saya salah seorang penggemar ikan darat neh!memang takle kalo tak makan time2 macam ne..(actually saya penggemar kepada apa-apa sahaja, sume saya makan kecuali yang tak halal)...segala jenis ubi yang tak sedap sebelum ne akan jadi sedap, musim hujan juga memacu perasaan lapar sepanjang masa...(lapar tu nikmat jugak ke??)hehe...(--"), saya kan, sebenarnya memang da tak sabar sesangat kot nak balik kampung...hehe, musim camne memang best terperap kat umah!! 


pastukan , kalo musim hujan kan, salah satu aktiviti yang paling2 saya suka adalah masak dan makan, kata lagi perasaan lapar sepanjang masa semasa hujan akan menjadi simptom2 biasa!!maka bekalan makanan haruslah cukup...ish..tetiba plak teringat kat beruang, (pe kaitan kan)..takpela, apa pun yang penting, musim bahh ne, kena lah awasi anak2 ye kalo sapa2 yang ada anak n sayang kat anak, kakak2 abang2 plak awasi adik2, seronok pun seronok jugak main air, tapi kenalah berhati2 ye adik2, akak2, abang2...boleh dikatakan musim macam ne musibah tidak terduga berlaku...


note:suka...

No comments:

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~writing is therapy~ Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign