NURATIKAHMAT I MALAYSIAN BLOGGER: ::Tawar hati::

20 September 2010

::Tawar hati::

Hati tawaR? Takde hati? Tawar hati? Sejak bile hati ade rase ne, melainkan hati lembu goreng, kalo tak cukup rasa memang tak sedap..mari kita belajar simpulan bahasa hari ini. Tawar hati bermaksud sudah tiada minat atau keinginan terhadap sesuatu mulai berkurangan. Banyak faktornya, makan hati, kecewa/kegagalan, tertekan/depresi, melakukan hal yang tidak kita sukai/tidak kena dengan tuan empunya badan dan bermacam lagi faktor..
pic source;  sogrothithurts.com
Okei, jom kita gali sesama faktor tawar hati lebih detail, mane tahu dapat kita tahu cara untuk mengatasinya..

Makan hati bukanlah bermaksud kamu makan hati die, dan die makan hati kamu, makan hati bila hati kamu terguris atau disiat-siat, eheh..terlebih pulak, yaa ini biasanya berlaku disebabkan kelakuan yang tidak diingini atau tak suka dengan cara penyampaian/kata-kata, dan sekiranya perkara tersebut berlaku berulang-ulangkali maka tidak mustahil akan wujud perasaan tawar hati okei..perkara makan hati hati ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja yew!!

Kecewa/kegagalan yang berulangkali dalam melakukan sesuatu juga boleh memacu perasaan tawar hati untuk mencuba lagi..contoh macam saya cuba mengubah bunga tapi jadi sampah daun, setelah berusaha banyak kali, perasaan tawar hati akan timbul dengan meninggalkan ia begitu saja..ataupun paling tepat sekiranya subjek yang kita buat terbaik tapi tak dapat tebaik, maka untuk subjek lain pun akan bagi efek jugak..ehehe#

Perasaan tawar hati ini juga berlaku bila tika kita bersungguh-sungguh untuk melakukan sesuatu tetapi tiada respon yang sepatutnya. Ia juga berlaku bilamana diri merasa tertekan atau lebih kepada pemikiran tuan empunya sendiri yang lupa tujuan utama..Memandangkan blog ini wujud, ia menjadi medium untuk melegakan perasaan selain meluahkan kepada DIA.Adakah itu normal?

Ini lagi satu, melakukan sesuatu yang tidak kita sukai.Ya! kadang2 apa yang kita lakukan bukanlah dengan sepenuh hati, so bile dengan tidak sepenuh hati hasilnya bukanlah memberangsangkan sangat..atau takde hasil langsung, bile dah jadik macam tu tawar hati la nak teruskan..betul tak?

Untuk mengatasi segala faktor yang menyebabkan tawar hati ini..kita kembali kepada yang asal..bukanlah bertukar menjadi tanah asal kejadian kita, tapi muhasabahlah diri..mungkin kita jauh dariNYA namun tidak disedari, muhasabah matlamat asal dalam apa jua yang kita lakukan. Dalam kehidupan ada pasang surutnya, macam roda kehidupan sekali diatas dan dibawah, begitu juga perasaan dan motivasi diri. Hanya diri sendiri yang mampu mengubahnya.

Note: kewujudan entri ini refleks dari apa yang dilalui penulis^_^

No comments:

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~writing is therapy~ Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign